10 فايده استفاده موضعي از سير

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

سیر

 
 
 پایگاه صاعقه::سير از آن دست مواد غذايي است كه خدمت زيادي به سلامتي و زيبايي مي‌كند. اين ماده غذايي پرخاصيت حاوي تركيباتي است كه بيماري‌هايي مانند سرطان را دور مي‌سازند. اما در عين حال براي رشد موها، مقابله با سرماخوردگي، خلاص شدن از جاي آكنه‌ها و زگيل و غيره نيز موثر است.
 
سير از آن دست مواد غذايي است كه خدمت زيادي به سلامتي و زيبايي مي‌كند. اين ماده غذايي پرخاصيت حاوي تركيباتي است كه بيماري‌هايي مانند سرطان را دور مي‌سازند. اما در عين حال براي رشد موها، مقابله با سرماخوردگي، خلاص شدن از جاي آكنه‌ها و زگيل و غيره نيز موثر است. البته سير خواص و كاربردهاي ديگري نيز دارد كه در ادامه به آنها اشاره خواهيم كرد.
 
رشد سريع موها
سير مي‌تواند پاياني براي ريزش مو باشد، چون حاوي ميزان زيادي آليسين است. اين تركيب گوگردي، مشابه همان تركيبي است كه در پياز وجود دارد و براي درمان ريزش موها موثر عمل مي‌كند. براي مقابله با اين مشكل مي‌توانيد سير پوست كنده را روي پوست سرتان بماليد. بهتر است سير را له كنيد تا بيشترين خواص آن آزاد شود. همچنين مي‌توانيد سير را در روغن نارگيل يا زيتون گرم كنيد و پوست سر را با اين روغن ماساژ دهيد. البته حواستان باشد كه براي درمان ريزش موي ارثي نمي‌توان روي سير حساب كرد.

 

تسكين پسوريازيس
سير حاوي خواص ضدالتهابي است و به همين دليل براي تسكين بيماري پسوريازيس مفيد عمل مي‌كند. بهتر است سير را داخل روغن پايه‌اي مانند روغن زيتون بريزيد و سپس مناطق درگير را با اين روغن ماساژ دهيد. اين كار باعث نرمي پوست و كاهش خارش آن مي‌شود.

 

پاك كردن آكنه ها
بدون شك نمي‌توان به سير به عنوان درمان‌كننده اصلي آكنه و جوش تكيه كرد. اما بايد بدانيد كه در بين محصولات ديگري كه به همين منظور استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد به سير نيز به عنوان يك درمان طبيعي و موثر براي كاهش جاي آكنه‌ها نگاه كنيد. آنتي اكسيدان‌هاي موجود در اين ماده غذايي ضدباكتري هستند، بنابراين ماليدن سير روي جوش‌ها و آكنه مي‌تواند درمان موضعي خوبي براي رفع آنها باشد.

 

پيشگيري و درمان سرماخوردگي
آنتي اكسيدان‌هاي موجود در سير جزو تركيبات قوي هستند كه سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و از سرماخوردگي پيشگيري مي‌كنند. بنابراين توصيه مي‌شود كه سير را به برنامه غذايي روزانه تان اضافه كنيد. اگر سرماخورده‌ايد دم كرده سير بنوشيد. براي اينكار كافي‌است كه سير را له يا خرد كنيد و داخل آب گرم به مدت چند دقيقه دم كنيد. سپس محلول را صاف كرده و بنوشيد. مي‌توانيد كمي عسل و زنجبيل نيز به تركيب اضافه كنيد تا طعم بهتري بگيرد.

 

كنترل وزن
به عقيده متخصصان تغذيه، سير براي كنترل وزن مفيد است. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد موش‌هايي كه تغذيه حاوي ميزان زيادي سير داشته‌اند، لاغرتر شده و ذخيره چربي آنها كمتر شده است. سعي كنيد سير را به برنامه غذايي‌تان اضافه كنيد. غذاهاي طبخ شده با سير طعم بهتري به غذاها مي‌دهند و به تناسب اندام شما نيز كمك مي‌كنند.

 

مراقبت از گياهان
سير علاوه بر اينكه براي ارتقاي سلامتي انسان موثر عمل مي‌كند، اثرات مهم ديگري نيز دارد. اگر باغچه‌اي داريد و گل و گياه پرورش مي‌دهيد مي‌توانيد به سير اعتماد كنيد، چون حشره‌هاي موذي باغچه‌ها از سير بيزار هستند. بنابراين مي‌توانيد به كمك اين ماده غذايي يك آفت كش طبيعي تهيه كنيد كه به سلامت خودتان و محيط‌زيست كمك مي‌كند. براي اين كار به سير، اندكي روغن، آب و مقداري صابون مايع نياز داريد. تمام اين مواد را داخل اسپري بريزيد و روي گياهان اسپري كنيد تا حشرات دفع شوند.

 

تسكين تبخال
قرار دادن سير له شده روي تبخال يك درمان طبيعي و خانگي معروف براي از بين بردن آن است. سير خاصيت ضدالتهابي طبيعي دارد و مي‌تواند باعث كاهش درد و التهاب تبخال شود. مصرف مكمل‌هاي سير نيز بهبودي را سرعت مي‌دهد.

 

 

درمان مشكل پاي ورزشكاران
از آنجايي كه سير خواص ضدقارچي دارد براي رفع مشكل پاي ورزشكاران (عفونت قارچي انگشتان پا) و خارش ناشي از آن مفيد است. براي اين كار سير له شده را داخل تشت آب ولرم بريزيد و پاهايتان را داخل آن بگذاريد.

 

دفع پشه ها
هنوز مشخص نشده است دليل نفرت پشه‌ها از سير چيست، اما آنچه مشخص است اينكه پشه‌ها از سير فرار مي‌كنند. نتايج پژوهشي كه در هند انجام شده است نشان مي‌دهد افرادي كه روي بازوها و پاهايشان مخلوطي از سير و مواد ديگر زده‌اند، از حمله پشه‌ها در امان بوده‌اند. براي تهيه اين تركيب به روغن پايه‌اي مانند زيتون و سير، وازلين و موم عسل نياز داريد تا يك ماده ضدپشه طبيعي تهيه كنيد؛ يا اينكه مي‌توانيد يك حبه سير را كنارتان قرار دهيد. 

ماهيگيري
اگر اهل ماهيگيري هستيد، بدانيد كه يك ماده غذايي مفيد براي سلامتي مصرف مي‌كنيد. ماهي‌ها گرايش زيادي به بوي سير دارند. به همين دليل نيز در تهيه طعمه‌ها از موادي استفاده مي‌شود كه بوي سير مي‌دهند. البته خودتان نيز مي‌توانيد دست به كار شويد و با باقيمانده غذاها و چند حبه سير، طعمه‌هاي خوبي براي ماهيگيري بيشتر تهيه كنيد.


 

این صفحه را به اشتراک بگذارید